Verkoper/vertegenwoordiger via dagonderwijs

Se-n-Se (tso)

Waarom deze opleiding?

Om winstgevend te zijn moet elk bedrijf zijn producten of diensten aan de man kunnen brengen. Als vertegenwoordiger of account manager sta je in voor de klanten van het bedrijf. Je gaat op zoek naar nieuwe klanten en onderhoudt de bestaande contacten. Je zorgt ervoor dat je de vraag van de klant zo goed mogelijk aanpakt.
Deze opleiding biedt heel wat mogelijkheden voor een succesvolle carrière als vertegenwoordiger of medewerker in de retail. Je krijgt van ervaren leerkrachten een praktijkgerichte commerciële opleiding.

Vivato 423487681

Duur van de opleiding

De opleiding verkoper/​vertegenwoordiger duurt 10 maanden. Je kan starten in september of in januari/​februari. In de voormiddag krijg je lessen, in de namiddag werk je zelfstandig aan roadmaps. Daarnaast bevat je opleiding ook werkplekleren en stage.

Inhoud van de opleiding 

  • Hoe ga ik op zoek naar nieuwe klanten?
  • Hoe presenteer ik mijn product of dienst op een aantrekkelijke en overtuigende manier?
  • Hoe voer ik effectieve reclamecampagnes?
  • Wat moet ik doen om mijn klanten te behouden?
  • Hoe ga ik om met klachten?

Stap voor stap leer je in je eigen tempo hoe je klantenrelaties moet opbouwen en onderhouden. Je leert ook alles over verkooptechnieken. Kortom, je verwerft alle kennis om het tot een succesvol accountmanager/​vertegenwoordiger te schoppen! Klanten lopen niet warm voor de technische eigenschappen van je product, het verschil maak je met echte oplossingen voor hun problemen en een vlekkeloze service.

Vakken

Dit zijn de vakken in de opleiding verkoper/​vertegenwoordiger:

  • commerciële software
  • distributie
  • promotie
  • verkoop en marktonderzoek
  • Frans
  • Engels
  • ethiek
  • Nederlands

Stage

Je volgt stage in een bedrijf als vertegenwoordiger, showroomverkoper, commercieel bediende of winkelbediende.

Roadmaps

Heel wat roadmaps in deze opleiding helpen je bij het opbouwen van een minionderneming. Je doorloopt en analyseert grondig de verschillende stappen om zo’n minionderneming op te richten en vooral draaiende te houden! Voor de taalvakken krijg je roadmaps die je helpen om taalvaardiger te worden, je leert bv. professioneel telefoneren en notuleren.

Werkplekleren

Binnen deze opleiding verwerf je heel wat competenties te verwerven rond verkoop en distributie. Werkplekleren doe je dan ook bij de retailer Carrefour hypermarkt in Sint-Eloois-Vijve.

Je maakt kennis met het bedrijf aan de hand van verschillende uiteenzettingen. Je krijgt inzicht in de weg die een product aflegt vanaf de vrachtwagen via de receptie tot in het schap, tot het de winkel verlaat. Ook krijg je inzage in cijfers en leer je hoe die te interpreteren. Al doende ervaar je de realiteit op de winkelvloer en word je uitgedaagd om mee te helpen de winkel commercieel op punt te stellen. Je maakt een SWOT-analyse op en gaat na op welke manier Carrefour aan maatschappelijk verantwoord ondernemen’ doet. Alle opgedane kennis en verkregen informatie verwerk je tot een mooi gestructureerde presentatie. Die breng je dan voor een jury, die je in een vragenronde op jouw kennis en inzicht test.

Competenties en eindassessment 

Een verkoper moet beschikken over commercieel inzicht, verkoopvaardigheden en een degelijke productkennis. Bovendien moet hij of zij makkelijk contact kunnen leggen, goed kunnen luisteren en onderhandelen. Daarnaast moet een verkoper ook goed kunnen plannen en organiseren.

Het eindassessment omvat drie onderdelen:

  • een verkoopgesprek (met analyse van klantenprofiel, sellogram, …)
  • een analyse van het marketingbeleid van een handelszaak
  • een persoonlijk verslag van de minionderneming

Je wordt op het eindassessment ondervraagd en beoordeeld door twee externe juryleden die commercieel actief zijn in het bedrijfsleven. Deze link met het werkveld is voor jouw praktische vorming bijzonder belangrijk.

Begeleiding

Intakegesprek

Elke student start met een bagage. Wij houden bij de start een intakegesprek waarin we nagaan welke vooropleidingen, (werk) ervaring of ander parcours je achter de rug hebt. Je kan eventueel in aanmerking komen voor een individueel traject en vrijstelling krijgen (EVC/EVK) voor één of meerdere onderdelen. De klascoaches bekijken hoe jouw lessenrooster er dan uit ziet. 

Student centraal

Studentenbegeleiding: bij de coaches of bij je klascoach kan je terecht voor allerlei vragen (studiekeuze, werkmethode, werkplanning, stress, persoonlijke problemen …).

Individuele coaches: de lescoaches volgen je leertraject van dichtbij. Je kan steeds bij hen terecht met vragen over de leerstof of voor extra uitleg bij de roadmaps.

In de opleiding werken we met kleine groepen van maximum 16 studenten. Zo kunnen we beter op jouw noden inspelen.

Vivato 660004024

Nog vragen?

Heb je nog vragen? Ben je nog op zoek? Contacteer ons en krijg snel antwoord.

Ik wil contact opnemen met VIVATO